onsdag 4 augusti 2010

Matchrapport: Sundbyberg - DSK 1-2 (0-1)

Det börjar nästan bli en vana att skriva matchrapport, eftersom vi tydligen inte förlorar längre. Detta var tredje raka matchen utan förlust.

Vädret: Efter dagar av regnskurar kom solen fram lagom till match.
Planen: Den klart bästa planen vi har spelat på i år.
Publik: Runt 30
Startelvan: Kvasten - Frosten, Balotelli, Kennie, Hannes - Jakob/Thelin, Pinky, Phille, Benji, Saman - Lillpastan
Bänken: Jakob/Thelin, Falken, Tobbe, Eli
Läktaren: Hatten med kärleken, Fille (stort att du väljer Sumpan - DSK, framför Rosenborg - AIK) och sist men inte minst Storpastan.

Äntligen var det dags för match och detta mot Sumpan, som har blivit lite av en favoritmotståndare. Och ett lag som DSK får leta länge efter såna motståndare.
Två avstängningarna, Hatten och Fille, samt en del andra avbräck som Nille, Oom, Paani och Babak, tvingade Coach att formera om laget. Backlinjen var helt nykomponerad och de gjorde en briljant match. Oliver a.k.a. Balotelli i en något ovan roll som mittback, Kennie tog ett steg in från vänsterkanten, Hannes fick spela vänsterback som han aldrig tidigare har gjort och Frosten var tillbaka som högerback efter ett långt skadeuppehåll. Han klagade förövrigt på att matchtröjan var för liten. Jo, jag undrar varför?

Vi spelade som vi brukar göra, med ett lågt försvarsspel och snabba omställningar när vi väl erövrar boll. Lite som det "nya Tyskland", vi dominerar matchen utan att ha bollen. Nu är vi kanske inte lika bra, men det är så fantastiskt kul när det fungerar, vilket det stundtals gjorde under första halvlek.

Sumpan hade mest boll och kom fram bra ända till vårt straffområde, där det tog stopp. Jag tror inte att de skapade någon jättefarlighet under första halvlek (Rätta mig gärna om jag har fel). Kennie påminde väldigt mycket om Ivan i IFK Täbys C-lag 2005. Jag kommer ihåg att vi låg på andra plats i serien, IFK Täby låg sist och vi hade vunnit serien om vi hade vunnit mot IFK Täby. Men där stod Ivan och nickade bort varenda jävla boll. "IIIIVVVANNNN" och pang så var bollen på mittplan igen. Och så var det även denna kväll, men den här gången spelade Ivan i DSK. Det kom en höjdboll från Sumpans backlinje och sen hörde man bara:

"KENNIEEEEEEE!" och bollen var tillbaka på mittplan. Oliver spelade lugnt och behärskat och tog inte några onödiga risker. Härligt att se ynglingarna visa så otroligt mycket rutin i sitt spel.

Vi hade kanske inte bollen lika mycket som Sumpan, men oj så bra vi var i några av våra omställningar. Det var tre tillfällen jag specifikt kommer ihåg från första halvlek...kanske för att jag själv var inblandad i alla tre.

1. Ett längre uppspel på Phille (kan ha varit från Frosten, Pinky eller Jakob). Phille spelar tillbaka på ett tillslag till mig (Benji) och jag lättar bollen på ett tillslag över Sumpans backlinje till Lillpastan som är på språng och han är så när att bli helt ren med Sumpans målvakt.

2. Vi har inkast på högerkanten på offensiv planhalva och precis innan inkastet får jag ögonkontakt med Hannes på vänsterkanten, som med sitt kroppsspråk visar att det finns en stor yta att gå på om vi vänder spelet snabbt. Frosten kastar mot Phille, men en Sumpan-spelare nickar undan. Bollen kommer i en hög båge mot mig och jag tittar inte ens utan dunkar bollen mot vänsterkanten. Hannes vinner 50-50 duellen mot ytterbacken och tar sig en bit in i straffområdet innan han tyvärr blir av med bollen.

3. Målet...och det är nog det snyggaste spelmålet jag har varit delaktig i under min skrala fotbollskarriär. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror att vi sammanlagt var sju spelare som skapade detta mästerverk, t.o.m. Martin var inblandad. Efter utkast från Martin och fint samspel mellan Frosten, Jakob och Pinky hamnade bollen än en gång hos Phille som spelade tillbaka till mig. Jag såg jätteytan bakom Sumpans backlinje och utan att tänka slog jag den i djupet på Lillpastan som kom i en perfekt löpning. Hans kanske lösaste avslutning i karriären letade sig in i mål via målvakten.

Men nu är det dags att sluta ösa beröm över mig själv, eftersom jag dels fick krampkänning i slutet på första! halvlek, dels i övrigt gjorde en ganska dålig insats. Kan det ha varit vinet?

Andra halvlek började inte riktigt som vi trodde. Vi var ganska säkra på att det skulle komma en massiv forcering från Sumpan, men spelet var relativt jämnt halvleken igenom. Sumpan skapade farligheter i andra, men nästa alla kom på fasta situationer och den absolut farligaste på en frispark av Jonathan Fre, som träffade ribban.

Jag fick äran att följa sista 25 minuterna från bänken och det kändes förvånansvärt lugnt. Sumpan lyckades knappt skapa någonting, fram tills att det återstod drygt 15 minuter.
Sumpan bröt ett av våra anfall på mittplan och kom i full fart mot vår backlinje. En Sumpanspelare lyckades driva ner till kortlinjen på högerkanten och slå ett lågt inlägg mot bortre stolpen, där Frosten precis hinner före motståndaren. Martin ser avslappnat på när Frosten ska lätta bollen till hörna eller inkast. Personligen tror jag att allting gick så pass snabbt, att Martin inte hann uppfatta att det kom en Frost-medlem störtandes mot eget mål, annars hade han nog slängt sig. Självmål blev det och allting kändes än en gång ganska uppgivet. Speciellt då Phille i anfallet innan hade missat ett gyllene läge till 0-2 ledning.

Kamikaze-Sumpan fortsatte satsa allt framåt och vi lyckades kontra till oss två chanser till. Jonas sköt en tåfjutt strax utanför efter en fin passning från Saman.

Men den andra chansen resulterade

Jonas får bollen av ? och driver bollen fram till Hannes som tar sig in i straffområdet från sin vänsterkant och passerar TRE Sumpanförsvarare innan han placerar in bollen i mål. Makalöst! Två gånger om lyckas vi avgöra i slutminuterna mot Sumpan.

Martin hinner dessutom göra en världsklassräddning innan slutsignalen ljuder.

B B B B B

DSK och framförallt backlinjen vill jag ge en stor eloge.
Sumpan ska ha en stor eloge också, för att det är ett rätt sympatiskt lag. En väldigt fin gräsplan och allting är uppstyrt innan match. IFK Täby kanske kan lära sig något.
Inte att förglömma, äntligen kan Rune dricka lite Whiskey med gott samvete. Lillpastans spya med två minuter kvar. Briljant!

B B B B

DSK-målen. Jag får gåshud bara jag tänker på de.

B B B

Domaren som höll en väldigt jämn nivå, vilket man inte är bortskämd med i Div.4. Tydligen var det en av Runes favoriter som dömde.

B B

Publiken: Ni är inte många, men ack så viktiga.

B

Nu behöver vi bara ta 13 poäng på 9 matcher, istället för 16 på 10 matcher. Vi behöver alltså endast ta 1,44 poäng per match istället för 1,6.

B-

Den får jag. Krampkänning efter 45 minuter... ALLVARLIGT, vad är det frågan om.

Benji
Pazza DSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar