fredag 20 augusti 2010

Farres övergång till Atlas

Det var januari, året var 2002. Jag klev in i DSKs omklädningsrum för första gången.
Jag var inte ensam om att vara ny, utan några meter ifrån mig satte sig en reslig herre vid namn Farhud Toofani.

Det var tuffa tider i DSK. Att bli accepterad i laget berodde helt och hållet på vad det äldre gardet med Jocke Nordlander i spetsen tyckte om dig. Miche Skalmstad plockade med sig en amerikansk vän till träningen. Efter en internmatch, där han fällde Henrik Thelin, var han borta. Anledningen, Jocke Nordlander var direkt framme efter tacklingen och sänkte honom.

Men både Farre och jag lyckades sakta men säkert finna vår plats i laget. Farre hittade t.o.m. på sin gyllene regel:

”Benji, tänk på den gyllene regeln. Hamnar du trångmål, passa Farre.”
Detta var fortfarande 2002.

2003 var inget höjdarår för Farre. Med spelare som Jocke Marions, Ludde och Matte Wistedt i laget hamnade Farre i frysboxen. Max som var tränare försvann dock efter en säsong och 2004 och framåt var Farre en viktig om inte den viktigaste spelaren i DSK. Han var alltid med i diskussionerna när årets spelare skulle utses och när Johan Nilerud och Daniel Nicklasson anslöt till laget var det inte Farre som fick ta steget ner i backlinjen, utan Giganten. Bara en sådan sak.

Någonstans på vägen tappade han gnistan. Gnistan att ständigt kämpa nere i botten av Division 4, gnistan att ta sig ner till två träningar i veckan och gnistan att ta på sig DSKs tröja nummer 7.

Redan 2007 började snacket:

”Grabbar, detta är min sista säsong i DSK.”


Och tre år senare är den dagen kommen.

Det är en tung dag för mig. Farre och jag har vandrat en lång väg tillsammans. Hur många får uppleva nio år av seniorfotboll tillsammans? Det är inte många, inte ens i Division 4.
Vår ”Capitano” har tagit klivet ner i Division 6. Varför? Varför?

Vi sitter förnärvarande och planerar in en avskedsmatch mot självaste Atlas.
Och ett bra datum, plats och tidpunkt är den 2:a oktober på Vallen kl. 14:00.
Vi behöver endast ett ja från Björne (får vi tillgång till planen?), ett ja från Hasse (kan du döma?), ett ja från DSK (ställer ni upp grabbar?) och ett ja från Atlas (ställer ni upp grabbar?).

Benji
Pazza DSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar