onsdag 30 juni 2010

Oh Sverige Sverige, vart är du på väg...

Ok, jag hade vunnit £100 om Portugal hade gått vidare (VM-tipset som vi har på jobbet) och ok jag hade gått upp i ledning i Pazzas VM-tips om Portugal hade vunnit, så det är en del frustration...men allvarligt, ska detta Spanien som tråkar sönder mig just nu, gå och vinna den här matchen på ett offside-mål?

Och för att ge er ett smakprov på hur objektiv svensk fotbollsjournalistik är i dag:

Bank och Niva (Sveriges bästa fotbollskrönikörer) efter Tyskland-England:

"Och jag hoppas verkligen att ingen människa kommer med det här: ”Det var ju i alla fall tur att Tyskland gjorde ytterligare två mål, så att inte misstaget blev avgörande”-tramset. Vad som hade hänt ifall det nu blivit 2-2 fem minuter paus har vare sig ni eller jag en aning om – jag misstänker att Tyskland vunnit oavsett – men det jag kan garantera är att tyskarna inte fått fullt så bisarrt enkla kontringsmål."

Bank och Niva (Sveriges bästa fotbollskrönikörer) efter Spanien-Portugal:

"I 60 minuter var det här en kontrollerad, livrädd, kanske fartfylld men ändå steril krampkamp. Sen vände allt med ett byte. Villa sköt utanför efter 62 minuter, och en minut därefter visade Iniesta precis vad Henrik Larsson menar när han säger att ”Iniesta och Xavi, dom har inga höfter”, vred in bollen till Villa som ribbvallar in 1–0....Sista halvtimman var, sett till motstånd och krav, Spaniens bästa hittills i VM (och Portugals värsta, även utan den där frustrationsarmbågen från Ricardo Costa). Det ska bli väldigt intressant att se vilken startelva de går ut med i kvartsfinalen."

Öh, inte ett ord om att det var ett offside-mål. Ett ord om utvisningen som kanske inte var en utvisning. Inte ett ord om att det kanske var minst lika avgörande som Englands icke-godkända mål mot Tyskland.
Nej, men anfallet var så fint, så det vore en skam för fotbollen om de inte godkänt målet...typ.

Och för att spinna vidare på det här med svensk fotbollsjournalistik som håller sån fantastisk nivå just nu:

Gus Hiddink (som är tränare för det turkiska landslaget), sa för någon dag sedan följande till en tysk tidning:

"Es ist Schade das Özil den falschen Pass hat. Ich hätte ihn gerne in meiner Mannschaft gesehen."


Översatt:

"Det är synd att Özil har "fel" pass. Jag hade gärna sett honom i mitt lag."
Eftersom han hade kunnat välja att spela för det turkiska landslaget.

Vilket av någon anledning blev till:

"Hiddink anklagar Özil för att ha falskt pass. Enligt norska nettavisen kommer FIFA att starta en utredning."

Fotbollskanalen och Aftonbladet hakade på och publicerade... Det är fanimej magiskt! Plötsligt framstår Pazza DSKs avslöjanden som rena rama sanningar...

Jag är inte alls bitter...

Paraguay måste vinna mot Spanien, Tyskland måste vinna mot Brasilien i VM-finalen, Paraguay måste vinna bronsmatchen och Higuain måste vinna skytteligan, då, då minsann vinner jag Pazzas VM-tips och det är ju jävligt troligt.

ALLVARLIGT Marknadschefen, agera, säg något.

Tack för mig!

Benji
Pazza DSK

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Festligt att du inte nämner Tevez offsidemål. Nä just det han spelar ju i Argentina.

    SvaraRadera
  3. When seagulls follow a trawler, it is because they think sardines will be thrown into the sea.

    SvaraRadera