torsdag 3 juni 2010

ARTIKELSERIE TOPP 5 – VECKA 22

Det är dags för en ny topp-5-lista och veckans ämne är, ”svagt psyke” topp-5.
Det är hela tiden mycket snack om att vi är som starkast i motgång och att vi har rest oss så och så många gånger när vi har legat under strecket i tabellen, med bara några få omgångar kvar. Det många dock verkar ha missat eller glömt bort är att DSK består av ett gäng spelare med ”svagt psyke”. Vissa lider av det mer, andra lider av det mindre. Junisarna har inte varit med tillräckligt länge för att platsa på den här listan. Än så länge vet vi inte om ni lider av ”svagt psyke” eller om det är för att ni är just junisar.

Låt oss ge er en definition av vad vi förstår under ”svagt psyke”, så att ingen missförstår eller tror att vi menar något annat.

Med ”svagt psyke” menar vi någon som lägger ner när de inte får som de vill eller spelare som är lätta att få ur balans på fotbollsplan, d.v.s. någon som det lätt brister för när något går emot.

5. Benji – Jag tar med mig själv på den här listan. För några år sedan blev jag ”pippad” i matcherna mot Djursholm. Efter att jag hade spelat mittback i en match och ”som vanligt” gjort en miss som resulterade i ett baklängesmål, blev jag lovad, att jag aldrig mer skulle få spela på den positionen. ”Jag ser att du inte mår bra när du spelar mittback”, sades det då. Jag kallade domaren för ”j**** pissdomare” i matchen mot Vaxholm, för att han inte blåste frispark i situationen innan 2-1 målet förra helgen. Dessutom sa jag det till honom när han stod en meter ifrån mig. Det är inte första gången jag gör något sådant och jag tror, att jag aldrig någonsin har fått ett kort för det heller. Det fantastiska med just den här situationen är, att Martin fick ett gult kort när han sa ”Men domarn” precis efteråt.

4. Falken/Farre – Falkens knuff på Farre har vi färskt i minnet. När Farre ville be om ursäkt för det han tydligen hade gjort, ville Falken inte prata med Farre. Det var fantastiskt kul att titta på. Jag tror inte Farre har varit nere sedan dess, vilket gör att Farre får dela fjärde platsen med Falk. De är båda även rätt duktiga på att ge efterslängar lite då och då.

3. Wise – Han har spelat i den här klubben i 22 år, men har nog lagt av mitt under säsong i 20 av dessa 22 år. Om inte allt går hans väg, finns det ingen anledning att fortsätta, eller hur? Under en av de två säsonger som han har fullföljt vann B-laget R2:an med Wise som kapten. Du ser vad du kan uträtta om du bara vill.

2. Nille – Den oprovocerade sparken på Viggans målvakt i all ära, men det absolut roligaste minnet jag har, är Järfälla-matchen under årets försäsong. Nille spelade mittback och ville ha frispark. Vi hade precis fått undan bollen och spelet och domaren befann sig på mittplan. Nille tog en 30-meters spurt upp mot domaren, ställde sig 10 centimeter ifrån honom och ansikte mot ansikte ville han ha svar på varför domaren inte hade blåst frispark. Ett annat roligt minne från i år är tjafset mellan Nille och Mackan under matchen på träningslägret, som slutade med att Nille bytte ut sig själv för att han var så j**** förbannad. Annars har vi Viking Cup för två år sedan, då Nille fick matchstraff och under tiden som han hämtade sin väska och traskade ut från planen upprepade gånger skrek: ”Du är så j**** dålig” till domaren.

1. Bergstaca – Vem annars? Det finns nog ingen som är så självklar etta på någon annan lista man skulle kunna komma på, som Bergstaca är på den här. Även om Messi skulle spela i DSK i det slag han är nu och man skulle lista de fem bästa DSK spelarna, skulle han inte vara lika ”självklar etta” som Bergstaca är på den här listan. Bergstaca skulle lätt kunna spela i allsvenskan om det inte vore för hans psyke. En lättare knuff och hans match är förstörd och allt hans kunnande är borta. Hans, i normala fall, osynliga specialare ”bommen” och ”punggreppet” börjar bli synliga, även för domaren.

Pazza DSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar