fredag 2 juli 2010

ÄNTLIGEN VM...igen MED BENJI FROST

Idag börjar kvartsfinalerna och vi kommer att kunna njuta av fyra matcher under två dagar innan abstinensen slår till igen.

Först ut är Brasilien mot Holland. Det är två helt olika stilar som möts. På ena sidan har vi samban, det lekfulla, fyllt av glädje. Denna stil behöver inte beskrivas närmare än så. På andra sidan har vi holländarna…med deras helt egna stil (jag kommer alldeles strax in på det). Vi vet ju, tack vare google analytics, att vi har en holländsk läsare, kanske t.o.m. två. Så ni som kan det här bättre än jag, får gärna förklara för mig hur denna stil har kunnat bli så stor i Holland. Jag är djupt oroad eftersom detta fenomen börjar sprida sig till Tyskland.

Jag pratar naturligtvis om Hollands nationaldans ”jumpstyle”. Det hårda, synkade, precisa, simpla och väldigt märkliga. Jag har lyckats fiska fram en kommentar på nätet av en holländare om just ”jumpstyle”. Han eller hon skrev följande:

”Okay, I live in Holland and at my school the new trend is 'Jumpstyle', and I don't really get it cause when I look at them they look like weird drunk people. And the music's weird too. My sister was organizing a party for the first-years, and all of them were 'jumping'.”

Det som skrämmer mig ännu mer är att Trifon Ivanov/Bergstaca, som har Holland som världsmästare, har lovat att han ska ge oss en ”jumpstyle-dans” om Holland slår Brasilien i eftermiddag. Fattar ni vilken syn det kommer att vara?



Det verkar inte bara vara något för de yngre, utan det har även blivit en trend bland de äldre:



Jag vet inte om ni förstår hur allvarligt detta är. Tänk er om något år, om det vill sig riktigt illa, står hela DSK där på uppvärmingen och kör "jumpstyle". Marknadschefen funderar i just detta nu på om vi ska införa ett förbud mot "jumpstyle", precis som vi gjorde mot Vuvuzelorna.

Benji
Pazza DSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar