fredag 14 maj 2010

ÄNTLIGEN FREDAG MED BENJI FROST

Del 2 i denna uppskattade serie kommer nu, lite försenad vilket Pazza ursäktar sig med, jag är inte på humör för tillfället utan surar för det mesta. Allt är i sin ordning med andra ord!!!

I andra delen gräver Benji upp lite gamla citat från spelare, och tar sig en titt på nästa motståndare Blue Hill som har en hel del gemensamma nämnare.


När nyheten släpptes förra veckan att jag blivit utsedd till ny krönikör för Pazza DSK, var det många kritiska röster som klingade i omklädningsrummet. Många som höjde på ögonbrynen. ”Han kan inte skriva”, ”vad har han att berätta” kom från höger och vänster. ”Han har aldrig uppnått något i sin karriär” osv. Farre gick till och med så långt att dra paralleller till valet av årets spelare 2004. Jag citerar:

”Att du har blivit utsedd till ny krönikör för Pazza DSK är den största skandalen sen du blev utsedd till årets spelare 2004.” – Seven Toofani

Bakgrund: När jag 2004, 21 år gammal, som den yngste spelaren i Danderyds historia, blev utsedd till årets spelare blev det rent ramaskri. Farre hävdade att jag hade snott hans pris och att den enda anledningen till att jag blev utsedd till årets spelare, var att DSK-ledningen trodde att jag skulle lämna föreningen om jag inte fick priset. Giganten påstod, att man endast kan vinna priset en gång och eftersom han redan hade vunnit priset två år tidigare, inte kunde bli utsedd till rättmätig vinnare. Det gamla gardet med Rune i spetsen menade att det vilade en förbannelse över priset, likt Guldbollen, att den som vann, tappade allt. Varför ge priset till en så ung spelare?

Vad har hänt sedan dess?

1. Jag spelar fortfarande kvar och jag har aldrig haft för avsikt att lämna DSK. Farre har dock flertalet gånger hotat att lämna.
2. Giganten blev utsedd till årets spelare för andra gången 2006.
3. Jag håller fortfarande på absolut högsta Division 4 nivå. Så sent som förra året var jag än en gång nominerad till utmärkelsen.

Behöver jag ens försvara val av krönikör?

Imorgon är det dags för hemmamatch nr 2.

Vad kan vi då vänta oss? Min tro, är att matchen i första hand kommer att avgöras på läktaren. Det är kul med lag som har en bra och informativ hemsida. Stor eloge till Blue Hill. Om man läser lite på Blue Hills hemsida får man intrycket att de har norrfyrans mest fanatiska supportrar. Det skrivs om hundratals supportrar som samlas i blåkulla innan match, för att gemensamt marschera till matcharenan. Det skrivs om kvartsamtal med spelare. Spelare som skickas hem från krogen. Spelare som förbjuds att syssla med streetdans under säsong. (FAKTA: Streetdans är den näststörsta sporten i blåkulla efter fotboll, gå gärna in på www.bluehill.se för mer info.) Alltså inte helt olikt Blue Ultrazzzz, som bl.a. har förbjudit Hatten att köra finsk tango på uppvärmningen.

Blue Ultrazzzz vs Blue Hill Ultras. Det klingar för bra för att vara sant. Kommer de att göra upp innan utanför Vallen?

Vad kommer att hända på planen då? Blue Hill slog förra året målrekordet för Division 5 Sverige. Hela 108 mål producerades framåt, dvs 4,9 mål per match. Imponerande! Zaccos sju år gamla målrekord på 35 mål under en säsong var nära att ryka. Deras storstjärnor Daniel Didrik och ”Delli” (vem det är framkommer inte, kanske är ”Delli” och Didrik en och samma person) gjorde hela 32 mål var. DSK i sin tur övergav förra året sin beryktade defensiv och satsade mer offensivt. Detta gav resultat. DSK gjorde hela 8 mål mer och släppte in 32 mål mer under 2009 jämfört med 2008. Kvalité!

Blue Hills coach Larsson intervjuades inför säsongen och han fick följande fråga:

Bratt trippeln: Danderyd, Täby, Djursholm. Har du någonting du vill hälsa till dessa från blåkulla?

”Jo, de kan förvänta sig att vi kommer åka dit och spela en skön fotboll och sköta oss precis som vi alltid gör! Både på och utanför plan.” (red anm. Ultras instämmer!)
Vad som verkligen händer på lördag återstår att se. Hursomhelst, kan vi vänta oss en bra och spännande match, både på och utanför plan. Vi är starka hemma på vallen. Vi förlorar aldrig två matcher i rad på Vallen. Låt det förbli så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar