fredag 10 september 2010

INFÖR Danderyds SK - Viggbyholms IK. Division 4-Profilen Krutov


Källa: Viggan.com

Med förra intervjun av Bele-Janne så nådde Pazza DSK sin rekordnotering. Hela 148 unika besökare hade vi den dagen, och det är klart att med facit i hand så spinner man ju mer än gärna vidare på denna artikelserie, ”Division 4-profilen”. Om rekordet blir slaget idag blir intressant att följa, men en sak är säker, få har berört oss så mycket som Krutov har gjort med hans alldeles egen Viggan-Video.
I en öppenhjärtlig intervju för Pazza så berättar han bland annat om hur Viggan-Video kom till, spelarövergångarna och framför allt vad han tror om morgondagens derby.

Under veckan har Pazzas redaktion jobbat stenhårt med att få till intervjuer och spelarkommentarer. Vi har intervjuat Jimmy ”Judas” Everum, Lillpastan, Kvasten och Pinky, samtliga representerar eller har representerat Viggan och DSK.
DSK och Viggan har utkämpat ett antal bataljer genom åren, som alla är unika på sitt sätt. För att läsa mer om dessa, klicka på länken ÄNTLIGEN VIGGAN.

Nu knyter vi ihop säcken inför morgondagens megaderby med Avsparkstockholms mest omtyckte person: Krutov.

Hej Krutov, berätta lite om dig själv. Vem är Krutov och vad gör han om dagarna?

Tjena. David heter jag. Smeknamnet Krutov fick jag av min vän Victor Popa för många år sedan. På den gamla goda tiden hade jag ett riktigt bra löd i dojjan, därav krut och då blev det Krutov! Jag har spelat fotboll i Viggan sedan jag var sju år! I år är första året som jag inte spelar utan endast sysslar med Viggan Video. Det beror mycket på att jag lägger ner mycket tid på Viggan Video och känner att jag inte har tid att träna och spela. En annan viktig orsak är att jag inte tycker det är lika roligt att spela fotboll längre. I år har jag fyllt 30 år och jag jobbar på Kungliga postverket!

När och hur föddes idén med Viggan-Video?

Viggan har alltid haft en stor organisation kring laget och vid match är det inget undantag. Vi har i många år haft banderoller, matchprogram, speaker och bollkallar. Innan matchen mot Djursholm hade jag aldrig tänkt tanken på att vi skulle kunna filma våra matcher. Vi mötte Djursholm borta 2009 och dom hade en person som filmade matchen. Dagen efter låg Djursholms mål på deras sida. (Vi vann med 4-1.) Presidenten i Viggan sade till mig. ”Vi kan också filma våra matcher. Känner du någon med kamera?” Det slutade med att min flickväns bror, Micke, som skrev ett kontrakt med Djävulen! Första matchen som vi filmade var hemma mot Bele 2009. Jag hade aldrig redigerat film och filmfilerna fungerade inte i Windows Movie Maker, så jag fick efter många problem koda om filerna och då fungerade det, men kvalitén var allt annat än bra. I början var jag rädd att laget skulle få prestationsångest över att de blev filmade, bevisligen blev effekten tvärtom. Det närmaste jag kan referera till är väl när man gick i skolan och tjejerna tittade på när man spelade, då skärpte man sig.

Om man jämför den första upplagan med dagens upplaga av Viggan-Video, ser man en enorm utveckling, både innehålls- och kvalitétsmässigt. Hur ser framtiden ut? Har du ambitionen att utveckla projektet ännu mer? Vad är i så fall nästa steg?

Tack! Jag tror det tog ca 5 matcher innan ens namnet och loggan ”Viggan Video” uppfanns. Självklart var det Presidenten som kom på namnidén. I början filmade Micke utan stativ, väldigt skakigt. Sedan började vi använda stativ (A och O i den här branschen). Tyvärr har vi båda blivit arbetsskadade. Vi jublar inte längre när det blir mål. Jag tycker att Viggan Videos bästa klipp hittills alla kategorier är när Gurra räddar en straff i slutminuterna mot Kungsängen och vi vinner med 2-1. Micke filmar och blir toklycklig. Den scenen summerar kanske bäst varför Viggan Video finns. Känslan av glädje som man dessutom kan dela med sig av! Projektet gick från att bara visa Viggans mål till att bli ett ”program”. Förra året var jag väldigt insnöad på Eddie-bilder och framförallt långa intron med spelarpresentationer. Eftersom man med tiden har arbetat upp lite erfarenhet så har jag insett vikten av att tighta till saker och ting. Samtidigt är det väldigt viktigt för mig att inte göra avkall på något som jag har skapat. Jag tror personligen att mycket stor del i utvecklingen beror på att Viggan Video nästan är 100 % objektivt. Vi visar alla stora målchanser för båda lagen, samt att vi försöker göra intervjuer med motståndarna som får komma till tals men framförallt synas. En rolig anekdot: När jag intervjuade Nils Melander i Österåker skrek hela omklädningsrummet ”Silencio Stampa”. Var har dom fått det ifrån?
Framtiden för Viggan Video är inte bestämd. Det här har blivit något av mitt skötebarn och samtidigt börda. När en match är klar vill jag få ut den till massorna så fort som möjligt. Dock är det många steg och det tar tid. Alla som sitter vid en dator kommer nog ofta på sig själva. ”Shit är klockan redan…” Förra året bodde jag själv, nu är jag sambo och det är en viktig faktor som spelar in. Som det känns idag så behöver nog Viggan Video inte utvecklas mer. Jag tycker att formatet känns ganska bra just nu. Men känner jag mig rätt så finns det alltid saker som man kommer på. Saker som man konkret skulle kunna förbättra är t ex en bättre kamera och en bättre dator.
Det finns ett viktigt syfte som jag inte har nämnt med Viggan Video. Idag går folk in för att kolla senaste matchen. Min förhoppning är att om 10, 20, 30 år då dagens spelare inte längre är aktiva i Viggan, att dom går in och kollar på Viggan Video för att se att dom var med och skrev ett kapitel i Viggans historia. Jag hoppas att dagens spelare förstår att dom kommer bli ihågkomna för mycket lång tid framöver.

Under hösten har idén Pazza-dokumentären vuxit fram, där tanken är att vi ska följa DSK:s A-lag under 2011. Tanken är att filmen kommer att heta ”Kampen för överlevnad” eller ”Vägen tillbaka” beroende på hur det går i år. Har du några tips och förslag? Vad behöver man för utrustning?

Ok, ni har inte så höga målsättningar för nästa säsong? ”Vägen tillbaka” tycker jag låter som ett jätteintressant projekt. Men jag har en känsla av att det till slut blir en thriller i 22 avsnitt – ”Kampen för överlevnad”. Eventuellt kommer Viggan Video köra: Säsong 3 ”Riktiga män står i muren”. Utrustning: En kamera med stativ och någon som är tillräcklig eldsjäl för att kunna dra projektet. Jag har kommit underfund med att begreppen eldsjäl och galen ligger ganska nära varandra. Det ska också sägas att Loberg bor nära mig.

Viggan kämpar om kvalplatsen till Division 3, men det går rykten om att Viggan egentligen inte vill gå upp i trean. Stämmer det?


Dahlman belyste problematiken i sin Division 3-krönika. Idag tror jag att Viggan skulle få stora problem om vi låg i division 3. Vi är ett ”kompisgäng” där åldern är ganska hög och kanske den drivande hungern är borta. Det som är bra för klubben är att det äntligen finns påfyllning underifrån i form av juniorer. Jag vet dock inte hur bra alla dessa är. Dock är jag övertygad om att Viggan verkligen vill komma tvåa, dvs göra så bra ifrån sig som möjligt. En annan viktig sak jag tycker man ska belysa är att Viggan har legat 7 år i division 4. Bara det är en bragd, med tanke på klubbens tidigare divisions-historik. Ett antal av dessa 7 år har vi legat i bottenträsket. Förra året och i år är dom bästa säsongerna hittills. Det kanske är för ”tidigt” att gå upp.

Hur har Jimmy Judas tagits emot av klubben? Hur högt värderar ni en ”svikare” som Jimmy Everum?

Jag reflekterade inte så mycket över att Jimmy hade varit i Danderyd när han kom till Viggan. Kom han direkt från Danderyd? Jag har för mig att han hade bott utanför stan innan klubbytet.Visst ja, han spelade förresten i Viggan innan han flyttade ner till Skåne. Det var först när jag såg Judas T-shirten som polletten trillade ner. Jimmy och jag har fin kontakt och jag värderar honom högt. Tyvärr är han skadad just.

Vad tycker Viggans spelare, ledare och supportrar om Lillpastan?

Jonas Pasthy har med facit i hand fladdrat runt lite i kommunerna. Kör han taxi fortfarande? Jag tycker dock att man ska vara glad för det Jonas gjorde för klubben, särskilt förra året då han många gånger förgyllde materialet i Viggan Video.

Varför fick Niklasson, Martin Persson och Lillpastan lämna Viggan? Tvingades de bort, eller gick de självmant?

Självklart var det någonting som inte stämde, då fyra spelare gick till DSK med relativt kort mellanrum. De fyra lärde känna varandra privat, så det var ingen jättesensation att alla bytte klubb. Jag vet att Niklasson inte fick så mycket speltid. Martin spelade hela tiden, men var nog inte så nöjd över att han inte fick någon målvaktsträning, men jag tror han fick det i DSK. Lillpastan vet jag inte riktigt. Jag skrev fyra förut. David Rundgren slängdes även han in i potten. Frågar du berörda spelare får du säkert helt andra svar. Men jag säger att dom gick självmant.

Det är ingen hemlighet att DSK har försökt värva Nizze P (a.k.a. Minipastan, bror till DSK:s Lillpastan) och Anton J. (bror till Bele-Kennie). Viggan ryktas dock vägra släppa dessa spelare. Varför vill Viggan medvetet splittra familjer?


Var det inte Jonas som splittrade familjen? När Anton var typ 9-10 år hade jag honom i Viggans fotbollsskola. Fråga 9 gick ni bet på. Vi splittrar inte!

Man skulle kunna säga att rivaliteten mellan Viggan och DSK föddes 2005 i Barcelona, efter att en träningsmatch mellan lagen urartade. Var du med på det ökända träningslägret 2005? Vad var det egentligen som hände?

2005 var jag med i Barcelona. Vad jag kommer ihåg var det två matcher. En B-fight (som jag spelade) och en A-fight. Jag kommer inte ihåg egentligen någonting, förutom att det var väldigt irriterat på plan vid bägge matcherna. Däremot tycker jag att det var riktigt pinsamt av researrangörerna att våra lag hamnade samtidigt i Barcelona och spelar mot varandra, särskilt som vi mötts i en träningsmatch veckan innan. Jag tror att ni också skulle uppskatta att ha fått möta ett spanskt lag.

Var rankar ni DSK i derbysammanhang?

TIS solklar etta! IFK Täby och Danderyd får dela på andra platsen.

Ni har en mysig plan. När ska ni börja investera i riktiga omklädningsrum?

Tack! Omklädningsrumsfrågan ligger på politiksnivå. Jag tror enligt gällande kontrakt att vi skulle ha haft nya omklädningsrum klara för 1 eller 2 år sedan. Omklädningsrummen är tyvärr ett riktigt svart får i föreningen Viggbyholms IK. Jag kan bara beklaga möglet.

Det har ryktats om en eventuell övergång mellan Zacco och Hatten. Hur nära är egentligen affären?

Kul att du lyfter frågan. För att sätta lite press i frågan, så skulle Viggan Video läggas ner på 3 minuter om Zacco gick till Danderyd. Men vi leker med tanken att han gjorde det. Jag tror att Danderyd skulle få jätteproblem om Zacco började spela för Danderyd. Över en natt skulle Danderyd sämst bli ett framskjutet mittenlag. Zacco skulle locka publik. Kaos på Vallen med andra ord. Sedan skulle Pazzadsk.com få extrema problem. Helt plötsligt går det bra för Danderyd, man måste alltså kasta bort två års bottenlagsimage. Dessutom skulle matchreferaten dugga tätt och jag vet inte om Pazza och Danderyd skulle kunna backa upp den organisation som Zacco med all rätt kräver.

Vem är norrfyrans bästa spelare?

Dagsform: Alexander Längqvist. Annars nämner jag också Zacco och Jens från Viggan (Hemmablind?)

Vilket lag i norrfyran är mest sympatiskt (förutom Viggan)?

Jag har alltid gillat IFK Vaxholm.

Vilket lag i norrfyran är mest osympatiskt?

I år har jag inte fått några dåliga vibbar från något lag.

Vilket lag som idag ligger i division 3 eller 5 saknar du i norrfyran?


Det skulle helt klart vara kul att möta Roslagskulla eller Täby IS nästa år, om vi är kvar i fyran.

Vilken bortamatch i årets norrfyran är roligast och varför?

I år var det roligast att möta Viksjö borta. Viksjö hade ordnat med musik, matchprogram, lotter, speaker samt digital matchklocka. Stort! Sen vann vi matchen. Jocke och Zacco hängde varsin kanonfrispark!

Vilken bortamatch i årets norrfyran är minst rolig och varför?

Här blir svaret ur ett Viggan Video perspektiv. Mot IFK Täby och Bele Barkaby filmade vi på marknivå. Det är alltid roligare om man får lite vinkel på kameran. Det skall tilläggas att Bele har en läktare, men att stå bland deras fans känns inte hundra. Vi filmade på en bänk mellan båsen så vi kom upp en bit. IFK Täby har en ”läktare” på kortsidan i anslutning till hockeyhallen. Viggan Video jobbar dock inte på kortsidorna. Här skulle jag också kunna nämna Danderyd, men eftersom vi inte har mött er ännu, så klarar ni er!

Vet du vem Bergstaca är?

Nej. Bele Janne fick samma fråga och då blev jag nyfiken. Vem är det?

Sofiero eller Pilsner Urquell?

Norrlands Guld! Gärna 3,5:or!

Nils Pasthy eller Jonas Pasthy?

ARA! Rävsaxsfrågor! Jag svarar Nizze!

Niklasson eller Martin Persson?

Denna fråga besvaras ur ett musikaliskt perspektiv: Jag, Niklasson och några till var och såg Iron Maiden 1998 på Hovet (Blaze Bayley på sång). På senare år har dock Niklasson börjat lyssna på drogliberal rasta-musik! Martin Persson som kommer ifrån Halmstad tycker seriöst att Gyllene Tider är typ världens bästa band. Jag tvingas alltså att pazza på denna fråga!

Tegelbruket eller Lemon Bar?

Tegelbruket, men det var typ 5 år sedan jag hängde där någorlunda frekvent.

Nille bor 10 meter från er hemmaplan. Handen på hjärtat, har han varit nere och tränat med er när han sagt sig vara på ”konferens”?

Jag vet inte vem Nille är.

Avslutningsvis, IFK Täby eller DSK?

Diplomatiskt svar. Tar Danderyd poäng mot Viggan, så tror jag DSK återigen rider ut höststormen.

Pazza DSK

1 kommentar:

  1. Nice! Riktigt roliga och mycket inspirerande. Tack för att dela!

    SvaraRadera