fredag 10 september 2010

ÄNTLIGEN VIGGAN: Dags för "The PazZa(cco)-show"?


Källa: Viggan.com

DSKs sista träning inför Vigganmatchen var rent ut sagt bedrövlig. Bedrövligt spel och bedrövlig inställning. Det enda, om man nu ska hitta någonting som var positivt, var tjafset på plan. Alla tjafsade med alla. Det märks att det är Derby med stort D imorgon. Undertecknad avslutade träningen (när vi höll på att samla in allt material) med att dra en stenhård volley som studsade via Lillpastans vad in i mål. Lillpastan, som var helt oförberedd, var måttligt road över tilltaget, medan jag sträckte armarna i vädret. Mååål!

”Vad f-n sysslar du med?”
- Lillpastan

Jag förstod ingenting. Med tanke på att det var det enda målet vi gjorde under träningen borde han ha blivit överlycklig.

Under alla dessa år som jag har spelat i DSK har vi mött Viggan elva gånger (varav två träningsmatcher). Och alla matcher har på sitt sätt varit unika.

Den första matchen spelades 2003, när både Viggan och DSK huserade i Division 5 Norra och matchen spelades på grus. Konstgräsplaner var en sällsynthet på den tiden. Regnet öste ner och temperaturen var nära noll. Stora vattenpölar gjorde planen ospelbar, men domarna valde ändå att slutföra matchen.
Viggan var det bättre laget och vann således rättvist med 1-0 efter mål av Zacco. En Vigganspelare fick efter en duell en DSK-spelare över sig vilket dessvärre resulterade i en korsbandsskada för Vigganspelaren. Ambulans fick tillkallas och det blev ett längre avbrott innan matchen kunde återupptas.
Säsongen gick och Viggan och framförallt Zacco gick som tåget. Han hade en makalös säsong och gjorde över 30 mål i Division 5 Norra. Därför var det inte så konstigt att allt försnack inför returmötet på Vallen kom att handla om just Zacco.
Matchen kommer för alltid att bli känd som ”chocken på Vallen” och en chock var precis vad det var frågan om. Visserligen hade Viggan redan avgjort serien, men de var fullständigt överlägsna 2003 och därför var det rent utsagt en chock när DSK spelade ut Viggan och vann med 6-0.
DSK hamnade på en hedervärd andra plats, men det räckte inte för att följa med upp till Division 4. Eftersom Viggan har spelat i Division 4 sedan dess, dröjde det enda till 2007 innan nästa tävlingsmatch lagen emellan.

Däremellan spelades det under 2005 en match i Girona (Spanien) som var början på en rivalitet mellan klubbarna som inte riktigt funnits där tidigare. Det ökända mötet mynnade ut i en massa tjafs och bråk och slutade med ett spräckt ögonbryn. Lagen bodde på samma lägenhetshotell och därför varade tjafset mellan vissa DSK- och Vigganspelare enda in på småtimmarna. Smockan hängde i luften och den hänger där än….
Matchen då? Viggan var helt överlägsna och vann med 4-0.

Under 2007 var det äntligen dags för ett ”riktigt” möte igen. Under försäsongen anlände Kvasten och Pinky till DSK från Viggan och Pinkys debut fick dröja till andra matchen, då det tydligen uppstod ett ”kontraktsbråk” mellan klubbarna. "Kontraktsbråket" kan jag inte gå in på (eftersom jag inte vet vad det handlade om), men det spädde på rivaliteten mellan klubbarna ytterligare. Den första matchen mellan Viggan och DSK har jag inga minnesbilder av, mer än att Zacco blev utvisad och matchen bör därmed ha varit tämligen odramatisk. DSKs matchrapport på svenskafans (som för övrigt skrevs av en person som inte spelar i DSK längre, men som var högst delaktig i bråket i Girona) ledde däremot till en del upprörda inlägg i Viggans gästbok. Och jag har förståelse för Viggans reaktioner, eftersom Viggan kallades för VSK i matchrapporten. Följande inlägg skrevs i Viggans gästbok:

”DANDERYD är för mig numer en stor, illaluktande skitförening som låter denna s.k. skribent få skriva sådant skit på en annan hemsida med DSKs logo (Red anm. DSKs Svenskafans-hemsida, inte Pazza DSK. Pazza DSK skriver ingen skit). Det visar bara vad hela den föreningen går för. För det första kan han inte stava - för det andra vet han inte vad Viggan heter och för det tredje vet han inte ett skit om vad en spelares övergång handlade om. Han kan dra för nu är jag så dj-a trött.”

Om det första mötet endast orsakade ramaskri utanför plan, hände precis allt i returmötet på Vallen. För 2007 var även året då Daniel Strömberg anlände till DSK, vilket kan vara DSKs bästa fotbollsmässiga värvning under 2000-talet. Problemet var bara att det titt som tätt brann till i huvudet på honom under match. Jag skulle vilja påstå att t.o.m. dagens Bele skulle ha ansett honom vara för ”mental”. Tio matcher, två utvisningar och lägg därtill ett och annat gult kort. Det måste vara något typ av rekord.

Matchen var hetsig från början till slut och precis som det första mötet 2003 och träningsmatchen i Girona slutade det med sjukhusbesök. Viggans Zeke och DSKs Phille Runsiö skadade sig båda i en nickduell på mittplan. En situation som på avstånd såg väldigt märklig ut. Båda springer bokstavligen mot varandra in i nickduellen, vilket resulterar i att Zeke sliter av ett ledband i vristen och får en tandflisa utslagen och Phille ett stort jack i pannan.
(Red.anm. Vi vet att Phille har återhämtat sig sedan stygnen i pannan, men vi hoppas även att Zeke har återhämtat sig efter operationen.)

DSK leder med 1-0 och det återstår drygt 15 minuter av matchen, när Pazza-Strömberg intar Vallen. Efter en het ordväxling mellan Strömberg och Viggans yngling Robin låter Strömberg armbågen tala.
Robin åker i backen och Strömberg visas ut efter att den assisterande domaren har uppmärksammat huvuddomaren om tilltaget. I tumultet som uppstår, domaren hade inte visat det röda kortet än, tar en Vigganspelare strypgrepp på Strömberg. Samtidigt byts Viggans yngling ut och när han går av plan riktar han två långfinger mot Strömberg. DERBY! Det ska tilläggas att det inte var något annat än en domarskandal att inte Vigganspelaren som tog strypgreppet fick se det röda. Lika underligt att ynglingen inte fick se rött efter sitt dubbla långfinger.
På övertid och efter massivt tryck mot DSKs mål, kvitterar slutligen Viggan.

Under 2008 års möte på Hägernäs IP hetsades det mer på bänken än på plan. Ett hetsande som undertecknad var högst inblandad i. Jag spelade vänsterback och under hela första halvlek fick jag höra Ex-coach C. sköna stämma riktas mot mig eftersom avbytarbåsen var på min sida. Jag kommer ut till andra halvlek och tänker, ”skönt, äntligen kan jag spela mitt spel”. Det tar ungefär en kvart och plötsligt har jag Ex-coach C. på min sida igen. Anledningen? Domaren hade visat upp honom på läktaren som var på andra sidan plan.
Ex-coach C. "falsettröst" dånar till och från fortfarande i mitt huvud efter den matchen. Tur för min del att vi vann matchen med 2-1 till slut.

Returmötet på Vallen var unik på så sätt att DSK coachades av den spelande lagkaptenen Giganten och alla som känner till hans tränarmeriter vet att matchen endast kunde sluta på ett sätt. Viggan vann helt logiskt med 2-1.

2009 var förnedringens år. Inte bara hade Lillpastan och Jimmy (de kom till DSK från Viggan 2008) valt att dra på sig Viggans matchställ igen, utan vi åkte på vår största förlust i Division 4 sedan återkomsten 2007 (2002 förlorade vi med 16-3 mot Sollentuna). Viggan vann med 8-0 på hemmaplan och returmötet hade antagligen slutat på samma sätt om det inte varit för Houlstens utvisning.

Det var nog därför det kom som en överraskning för många, när matchen slutade 0-0 i våras. Två makalösa räddningar på mållinjen av Frosten, där framförallt den andra är utom denna värld. Krutovs film av matchen ser ni nedan:



Det tolfte mötet lagen emellan (bör tilläggas att jag antagligen har glömt en och annan träningsmatch som kan ha spelats mellan åren 2004 och 2007) spelas på Vallen lördagen den 11 september. Inte nog med att det är ett känsloladdat derby, även datumet klingar illa. Så låt oss hoppas på en känsloladdad men sportslig och vänskaplig tillställning, utan sjukhusbesök och utvisningar, på Danderydsvallen klockan 14.00 imorgon. Blir det Pazzas eller Zaccos show, vad tror ni?

Redaktören
Pazza DSK

2 kommentarer:

  1. Jag vill dra mig till minnes att det finns rörligt material från matchen nere i Spanien, upprinnelsen till denna rivalitet. Rådande preskriptionstid före Viggan-Videos tid vågar jag inte uttala mig om, dock tror jag att chanserna att detta finns i konsult "Gonzo"'s arkiv är stora.

    /Nisse P

    SvaraRadera
  2. Tjena Nizze!

    Vi på Redaktionen Pazza DSK tycker självklart att det vore kul om "materialet" offentliggörs. Något för Krutov att ta tag i kanske? ;)

    /Redaktionen Pazza DSK

    SvaraRadera