onsdag 6 oktober 2010

Nostalgi Division 5 - Slå på stort, det har vi alltid gjort, för vi är Rotan Rotan hela da'n!

2005 låg vi i samma Division, fem år senare befinner vi oss i två helt olika världar. Medan DSK återigen är ett Division 5-lag har Rotan ryckt upp sig några snäpp och är numera ett stabilt Division 2-lag. Och mycket beroende av en viss Johan Hedman.

Mottot på deras blogg är: Bloggen som följer laget som gått från division 5 till division 2 på 5 år. Lillebror från landet utan läktare och riktiga omklädningsrum, men med trivsel, glädje och kvalité... och ingen skit!
Nej ingen skit är det, det lyser av självförtroende rakt igenom.

Och så denne Johan Hedman, född 87 tror jag att han är. Jag minns honom mycket väl. Det var spelaren som bokstavligen blev sänkt av Strömberg i bortamötet som slutade 1-1 (som sedermera blev 3-0 till DSK, efter en protest), för att i sin tur sänka DSK på Vallen med sina tre mål.
Johan Nilerud, den värmländske DSK-Giganten åkte på en tunnel innan Hedman lugnt och behärskat placerade in 0-4 målet. Jag som vänsterback fick se mig bortdribblad gång på gång. En smartare försvarare hade endast blivit bortdribblad en gång. Varför? Han körde samma dragning varje gång. Så därför i 70:e! minuten, efter att ha blivit bortfintad ca 10 gånger gick ett ljus upp för mig. ”Nu kan jag det här.” Och pang, han fintade att han skulle gå runt mig, jag valde att stå kvar och jag erövrade bollen. Därför är det på något sätt förvånande att han fortsätter producera många mål i Division 2. Med 10 mål på 22 matcher, tog han hem en meriterande fjärde plats i Division 2 Norra Svealands skytteliga.

En bedrift som har fått självaste Djurgården att få upp ögonen för denne ”stjärna”.

Djurgården spelar i dag sista matchen i U21-slutspelet.
Seriespelet var framgångsrikt, men i slutspelet har det varit tuffare för Djurgårdens U21-lag. Efter två förluster med 1-2 är kvartsfinalchanserna borta. Men ännu återstå en match mot Häcken innan säsongen är över. Matchen spelas på hjorthagen i dag, tisdagen den 5 oktober, och matchstart är 16:00.
Preliminär startelva (A-lagsspelare med endast efternamn)
Vaiho
Rtawi Mecconen, Haginge, Emil Bergström, Philip Sparrdahl
Teferi Tedla, Joakim Alriksson, Valentino Pidré, Makolli
Hellquist
Johan Hedman

Teferi Tedla tillhör Vasalund
Johan Hedman tillhör Rotebro
Valentino Pidré tillhör Hammarby TFF

Kanske är detta hans stora genombrott. Kanske är detta ett bevis på att det går att slå sig in i ett allsvenskt lag även om man spelar eller har spelat så lågt som Division 5. Oavsett vilket, Division 5 är en respektabel Division.

Pazza DSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar