lördag 16 april 2011

Kladdar Benji?

I väntan på en utförlig matchrapport kan Thelin återigen glädja oss med ett underbart gästinlägg.

Idag var han matchens lirare i sin 179:e match för klubben. Samtidigt kan den som är väl bevandrad i klubbens statistik notera att hans bror efter dagens snygga nickmål står på 16 mål för klubben, Benji har 15… Men känner jag klubbens finaste brödrakärlek rätt så glädjer de sig åt varandras framgångar.
Nu till dagens ämne, Benji får ständigt höra att han kladdar. Med det menas att han håller bollen för länge och använder onödigt många tillslag. På senaste tiden har påhoppen blivit mer frekventa och numera är ett tillslag för mycket på träningen synonymt med att ”göra en Benji”
Idag bestämde jag mig för att gå till botten med frågan, en empirisk vetenskaplig metod med resultat som följs av analys är enda sättet att faktiskt få fram en sann bild. Jag satte mig således att räkna samtliga tillfällen Benji hade bollkontakt under dagens match och hur många tillslag han använde. För att sedan få ett material att jämföra med räknade jag även hans kollega på innermittfältet Pinkys tillslag och bollkontakter. När Pinky byttes ut efter 70 minuter fick jag givetvis sluta räkna. Nyfiken på resultatet? Varsågod!

Resultat:
Benji: Hade bollkontakt vid 43 tillfällen och använde 73 tillslag. (1.70 tillslag per tillfälle)
Värt att notera: Vid 4 tillfällen använde Benji tre tillslag. 2 av dessa ledde fram till en målchans.
Pinky: Hade bollkontakt vid 38 tillfällen och använde 51 tillslag.
Värt att notera: Pinky använde ALDRIG mer än två tillslag. (1.34 tillslag per tillfälle)

Analys: Man kan givetvis se dessa resultat som ett bevis på att Benji kladdar om man väljer att analysera dem elakt, i förhållande till Pinky kladdar Benji. Men att vid endast ett tillfälle ha fler än tre tillslag och samtidigt använda flera för att skapa målchanser måste väll ändå ses som en rimlig bollbehandling?
Jag påstår därför att dagens undersökning visar att Benji INTE kladdar. Men man kan säkert tolka det annorlunda. Vad man framförallt kan hävda är att Pinky inte behöver oroa sig för att stämplas som någon kladdare.
Säsongspremiären är avklarad, 5-0 mot mediokert motstånd. Låt det inte gå er åt huvudet, det kommer svårare matcher. Värt att notera: Martin var fläckfri och räddningarna i första halvlek var mycket viktiga. Tobbe var lysande på sin kant, Paani gjorde ingen besviken, Lill-Tom gjorde ett mycket bra inhopp och de där shortsen såg mer än duktigt stora ut om jag någonsin får chansen att dra de på mig igen…

Henrik Thelin
Pazza DSK

1 kommentar: