tisdag 30 november 2010

Rapport från Tyskland

Ja, vad ska man säga om tyska ligan? De har genomgått en fullständig förändring under 2000-talet. Tidigare pratade man endast om de tre stora ligorna England, Italien och Spanien. Nu börjar man så smått prata om de fyra stora ligorna.

De tyska lagen har börjat sälja sig själva, men man har till skillnad från lagen i de andra "stora" ligorna tagit en annan väg. Övriga ligor och storlag har sålt sig själva genom att skuldsätta sig och/eller ta in externa rika ägare. Vissa lag har redan haft dessa ägare i en massa, massa år. Tyska lag har i stor utsträckning satsat på talangutveckling och marknadsföring. Det är ingen slump att det har poppat upp den ena "supertalangen" efter den andra det senaste året. Satsningen började för drygt 10 år sedan och dessa dåtida 10-åringar har framträdande roller i sina klubblag idag.
Marknadsföringen av det egna laget i Tyskland är extrem. Varenda vara oavsett om det är öl, elektronik eller bilar marknadsförs tillsammans med en av spelarna i ortens lag eller laget i sig.

Om man skulle applicera detta fenomen på Danderyd och DSK, skulle det innebära stora planscher och pelare med en brett leendes Nille, som håller i en mobiltelefon eller dylikt, över hela Mörby Centrum. Du skulle få dricka öl ur en plastmugg med en bild på Kennie på Danderydsvallen när DSK spelar match.

Man kan tycka vad man vill om detta tillvägagångssätt, d.v.s. att sälja sig själv i alla sammanhang, men det har till stor del resulterat i att alla tyska klubbar har en välmående ekonomi och fullsatta läktare. T.o.m. Hertha Berlin som ligger i den tyska andra Divisionen har det 14:e högsta publiksnittet i Europa. Visst fungerar det säkert även såhär i de största klubbarna i övriga stora fotbollsnationer också, men i Tyskland är det verkligen "extremt". För även "skitklubbarna" jobbar på samma sätt. Varenda håla och stad identifierar sig själva i första hand med fotbollslaget.

Det finns dock en hel del men. Och dessa är att Tyskland har en ganska stor befolkning och biljettpriserna är på vissa håll lägre än i Allsvenskan, vilket antagligen haft ett visst inflytande på det ökade publiktrycket. Jag kan dock tycka att det är väldigt små men, då ett lag som Hoffenheim, som har en befolkning på ca. 5000 har ett publiksnitt på 30000.

Vad försöker jag få sagt med det här inlägget då? Ingen aning, men Marknadschefen krävde en rapport. Kanske försöker jag få sagt att en viss styrelse och även en viss kommun borde börja se möjligheterna med att ha ett A-lag istället för att endast se problemen och kostnaderna. Vi representerar kommunen Danderyd.

Det kanske är dags att avsluta det här inlägget innan Pazza får en Vasastans BK-stämpel (ni som har läst deras krönikor på avsparkstockholm förstår). Det vore bara tragiskt och jävligt patetiskt.


Pazza DSK

2 kommentarer:

  1. all respekt för tysk fotboll men vad gick fel här egentligen ?

    http://fors.fotbollskanalen.se/2010/12/05/arets-storsta-skamt-se-hur-operasangare-kommenterar-match/

    SvaraRadera
  2. Man tar som sagt till alla medel.

    Detta är sjukt, men ändå rätt innovativt.

    /Pazza DSK

    SvaraRadera