torsdag 25 november 2010

Kvastens Gästkrönika: KOR genom mina ögon DEL 3

Kvastens Gästkrönika: KOR genom mina ögon DEL 3



Det blev tisdag igen. Jag skulle hämta KOR i Mörby som vanligt inför träningen. Jag hade gjort det ett par veckor i följd. Jag såg alltid fram emot det, och det gjorde jag den här gången också. KOR brukade oftast ha något roligt att dela med sig av på vägen ner till Vallen. Det var riktigt trevligt att få sig en liten pratstund innan träningen. Men den här gången var det annorlunda. Jag märkte direkt att han såg allvarlig ut när han började närma sig bilen. Hans vanligtvis så glada och runda ansikte såg tungt och besvärat ut. Jag förstod att det hade hänt något. Nästan omedelbart efter att ha satt sig ned sa han "Martin, jag måste eventuellt flytta tillbaka till Halmstad". Jag blev väldigt förvånad. KOR fortsatte och berättade att han var tvungen att ordna ett nytt boende om han skulle kunna stanna kvar i Stockholm. Och för tillfället såg det mycket tufft ut. Jag var inte beredd på den dåliga nyheten och visste inte riktigt vad jag skulle säga. Det var ovanligt tyst i bilen ner till Vallen.

Jag funderade på saken under ett par dagar. "Fan Martin, du har ett ledigt rum som bara står tomt ändå", resonerade jag. Samtidigt så var det många år sedan jag och KOR träffades regelbundet. Och bott ihop, det hade vi aldrig gjort. Bortsett från den där veckan i Holland då förstås. Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk. Men otroligt nog beslöt jag mig för att ge det en chans ändå. Och så blev det. Flyttlasset gick bara någon vecka senare. Sunken var med och hjälpte till. Hans "röda fara" var som vanligt full med skräp till bredden redan innan vi kom fram till KOR:s lägenhet. Man kunde nästan tro att han också skulle flytta. Några timmar senare hade jag fått en inneboende. Det kändes roligt och spännande, men samtidigt lite nervöst.

Och den nervösa känslan skulle visa sig vara riktig. Det var hans första helg som inneboende hos mig. Jag hade fått besök av tjejen som skulle stanna i ett par dagar. Det var lördag så KOR skulle givetvis gå ut. "Det är det han gör". Den här gången skulle han ut med en viss DSK-spelare som ryktas vara på väg till Bele. De skulle gå ner till det lokala vattenhålet i Täby. Mitt i natten vaknar jag av att ytterdörren låses upp. "Ah, KOR är hemma igen", tänkte jag. Inte mer med det. Jag hör också hur KOR kliver in i lägenheten. "Men vafan? En person till?” Han har alltså lyckats få sällskap ikväll, tänkte jag. Men då plötsligt hör jag hur ytterligare en person kliver in, och en till! KOR hade givetvis dragit igång en efterfest. Den mannen är inte särskilt blyg vågar jag påstå. Jag hörde hur det kacklades och gormades, gapades och skreks. Allt blandat med fnitter och dumma kommentarer från pantade tonårstjejer. Det var helt omöjligt att sova. Jag hade hunnit bli ganska irriterad vid det här laget. Tjejen försökte lugna mig. "Ta det i morgon istället", minns jag att hon sa. Men jag blev bara mer och mer irriterad. Det bara kokade inombords och jag låg och vred mig i sängen av ren ilska. Då började det plötsligt att bankas på sovrumsdörren. Rutinerat hade jag låst den. "Martin kom ut!", "Var inte så tråkig!", "Det är fest!", hörde jag folk skrika samtidigt som det bankades och ryktes i dörren. Högst av alla hördes KOR. Då övergick jag fort från att vara irriterad till bli förbannad. Jag drog på mig mina marinblå umbrobrallor som jag fått av DSK, gick ut i hallen och ropade till mig KOR. Vi gick in i köket. "Jag är ledsen att vi väsnas, men det är de andra, jag har varit tyst hela tiden, jag har sagt till dem att de ska dämpa sig men de lyssnar inte" var det första som han sa. Eller hur. Jag sa till honom att det bästa kanske skulle vara om hans nya vänner gick hem till sig. "Men de kom ju precis, och de bor väldigt långt härifrån", sa han och tittade på mig med stora valpögon. "Ni kan dra åt helvete, ni kan dra åt helvete allihop!", sa jag. KOR tittade på mig försiktigt igen, "Martin, ska jag också dra åt helvete...?" frågade han försiktigt med en låg stämma. Jag bara ruskade på huvudet och gick tillbaka in i sovrummet igen. Det blev snart tyst i lägenheten. I morgon åker han fan ut, var tanken som jag somnade med den kvällen.

Jag och KOR hade inte fått någon bra start på vårt gemensamma boende.



Del 4 kommer nästa vecka.


Martin "Kvasten" Persson
Pazza DSK

1 kommentar:

  1. Det där med att du tog på din din umbrobrallor (fr DSK) Är inte sant, du tog på dig dina jeans! /C

    SvaraRadera