fredag 15 juli 2011

Pazza Noir 2.0 Kapitel 7

Huvudvärken började lägga sig. Klockan hade redan hunnit bli 17. Redaktören satt hemma i lägenheten på soffan och stirrade på taxikvittot. Han kunde inte få ihop det.

Start: 2011-08-04 03:58
Slut: 2011-08-04 04:55
Körsträcka: 60.1 km
Total: 1750 SEK

Vad fan är det här för jävla resa? Vad är det frågan om? Råge på allt, så var hans väska borta. Väskan som innehöll stora delar av hans liv. Hade han verkligen lyckats supa bort den?

Plötsligt hördes en tyst vibration från köket, det ringde. Med tunga staplande steg, tog han sig in i köket och svarade med mörk whiskeystämma.

”Tjena”
”Det är Marknadschefen här.”

Marknadschefen var något av en chef. Men det var oklart över vad och vem han ”bossade”. Norra Stockholms största fasad om man så vill. Men han ställde alltid upp för en när man behövde det som mest och han hade ett imponerande kontaktnät. Han kände varenda gris norr om stan. Hans telefonbok i mobilen hade fått epitetet ”the piggy-network”.

”Hur är läget?”
”Jo, hur är läget själv? Vad fan hände med dig igår?”
”Vad menar du?”
”Vadå, vad menar du? Minns du inte? Du kastade fan en flaska på Hatten. Det är inte bra. Det är inte alls bra. Jag har fått ta snacket med Eskola nu på morgonen. De var fan ute efter dig. Men det är lugnt nu, tror jag.”
”Oj, det har jag inget minne av. Vadå ute efter mig? Vad menar du?”
”Ja, vad tror du…? Den finska maffian såklart.”

Det blev helt tyst i luren några sekunder.

”Och min väska är borta. Jag kan fan inte hitta min väska.”
”Jag vet. De tog den igår.”

Redaktören blev alldeles kallsvettig. Huvudvärken gjorde sig påmind. Han ville bara gråta, men ångesten höll tårarna tillbaka.

”Så vad händer nu?”
”Sätt dig i en taxi och ta dig till Kvasten nu. Plocka upp mig på vägen i Mörbylund. Fyll en väska med kläder, som räcker i några dagar.”


Pazza DSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar