fredag 15 juli 2011

Pazza Noir 2.0 Kapitel 6

Kapitel 6

Mitt under Idolens samtal med sin nya bekantskap KOR ringer Kvasten.

”När slutar du idag?”
”Klockan 17.”
”OK, jag behöver en pick-up klockan 18.”
”Visst, vart då någonstans?”
”Norrlandsgatan 5, Dressmannisse vid entren. Plocka upp honom och kör honom till Grindtorp. Ta BMWn.”
---KLICK---

Kvasten höll sig alltid kortfattat, gav alltid korta instruktioner. Kvasten litade på Idolen. Han levererade alltid och alltid i tid. De hade jobbat ihop i många år nu och spelat fotboll i flera år tillsammans dessförinnan.
Idolen hade fått sitt smeknamn på fotbollsplan. Han var bäst, snyggast och elegantast. Men i slutet hade han tappat allt förutom elegansen och hans välvårdade yttre. Smeknamnet fick han dock ha kvar. Det var enklast så. Hans riktiga namn användes aldrig.

Han rullade in med KOR vid infarten till villan i Gribbylund. Egentligen hade han tänkt jobba vidare, men han ville lära känna sin nya bekantskap bättre innan han begav sig in mot stan. Han skulle trots allt lämna honom där själv en stund. Han hade aldrig gjort något liknande förr, men den här killen verkade speciell. Genuint trevlig. Efter några öl och Halmstadhistorier i överflöd bytte han snabbt om till rosa jeans och en Ralph Lauren piké. Klockan hade hunnit bli halv sex. Det var snabba ryck nu.

”Är det säkert att jag kan lita på dig?”
”Ja, ja, det är inga problem. Jag reder mig själv. Men du, du, ska jag inte följa med då?”
”Nej, det går tyvärr inte.”
”Nej ok, vill du att jag ska förbereda något inför grillfesten ikväll?”
”Allt är redan fixat. Jag hinner nog tillbaka innan folk börjar droppa in.”
”Aja, vi ses sen då. Det blir bra det här, lita på mig.”

Med blandade känslor av glädje och obehag satte han sig i bilen och begav sig in mot stan. Ett litet stop på Shell-macken strax innan Grindtorp hann han med. Flörtade, sin vana trogen lite med kassörskan och satte sig med nybryggt kaffe i bilen och fortsatte sin resa.

Detta var rutin för honom. Alltid skulle han plocka upp någon och alltid var det någon udda karaktär. Men Kvasten visste alltid vem han hade att göra med. Han hade tagit reda på allt. Uppväxt, familj, hemvist, jobb, fritidsintressen etc. Dock var det sällan någon skulle hämtas på en sån fin adress som Norrlandsgatan. Något konfunderad var han allt.

Han stannade till vid en parkeringsplats strax utanför Norrlandsgatan 5 och fram stegade en något trött och sliten men välvårdad herre fram. Dressmankostymen gick inte att ta miste på. Antagligen hade hela utstyrseln inhandlads där. Skor, strumpor, skjorta, slips, ja hela rasket.

Detta måste vara en jurist, det kan inte vara något annat tänkte han för sig själv, medan de två återvände mot Täby.


Pazza DSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar