torsdag 28 mars 2013

Äntligen Påsk


Påsken består av sådana helgdagar som man inte riktigt vet vad man ska göra av. Framförallt i år, då vi vanligtvis är på väg till någon gemytlig barack i södra Sverige så här års (läs Höganäs). Men varför inte reflektera lite över det som har varit och komma skall istället, det har ändå varit en otroligt framgångsrik vår. DSK är alltså i kvartsfinal i Stockholm Cup, en enorm bedrift. Visst, man kan hävda att vi har haft en enkel resa fram till kvartsfinal på pappret. Inget lag som spelar högre än Division 5, nemas problemas alltså… Men skenet bedrar. Tittar man lite närmare, har vi mött tre seriesegrare. Rydbo vann sin Division 6-serie förra året, FC Stockholm likaså och Hallonbergen vann sin Division 7-serie förra året. Otroligt starkt!
Vi har mött hela spektrumet av fotbollslag. Fysiska, tekniska, snabba, långsamma, fult spelande etc, men inget lag har kunnat hindra oss från att ta oss längre i cupen än förra året.
Till höger på sidan pågår en omröstning om vilket lag man helst ser som motståndare i kvartsfinal. De flesta verkar vilja ha Berget. Och visst är det lockande någonstans, men jag själv har röstat på Enskede. Vore det inte roligt att möta ett Division 2-lag? Sätta alla tre straffar och sedan parkera bussen? Jag tror att vi skulle kunna klara av en sådan match. Är det något lag i Division 5 som ska klara det, är det nämligen DSK. Laget som inte kan vara spelförande, men som kan anpassa sig till alla typer av motstånd.
Det blir spännande att följa lottningen hursomhelst.
Snart väntar även seriepremiär. Det är en oviss säsong vi går till mötes. Är det något år det inte går att säga mycket om våra motståndare, är det i år. Hälften av lagen har vi aldrig mött. Men ska vi gå hela vägen i år? Jag både tror och hoppas det… Vår målsättning ska vara hög, den måste vara hög. En bra försäsong har vi bakom oss, även om många dras med småskavanker och truppen är tunn. Men vår trupp håller en hög kvalité.
En sticker naturligtvis ut ur mängden, en spelare som jag har haft äran att spela med i ett antal år nu...

Glad Påsk!

"Kära Fascinista, du har skrivit historia i gräsrotsfotboll. Sex år i Division 5, säkert fem år i Division 4, vilken bedrift... Jag kommer fortfarande ihåg ditt första mål mot mig och mitt lag, det var på Hägernäs i en match som slutade 8-0”.

"Vi är vänner, du vet hur mycket du betyder för mig. Vi har spelat tillsammans i fem år, vi har haft fem fantastiska säsonger tillsammans och vi spelar fortfarande sida vid sida".

"Du gör ofta mål mot mitt lag när vi möts på träning (Du har säkert gjort ett par hundra), och då är du som en mästare som har glömt vår vänskap"...

"Men sedan, efter träningen, då ler vi mot varandra igen. Jag kommer ihåg när jag ifrågasatte ditt rop på offside under matchspelet i vintras. Jag hade egentligen ingen aning om jag var offside eller inte, men jag skrek ändå på dig - det gör ont i mig när jag tänker på det. Men som den mästare du är, tog ändå i hand efter träningen och bjöd på det där fantastiska leendet.”

"Vi tillhör en framgångsrik generation. Det är sant att varje säsong efter att man har fyllt 25 år är som sju säsonger, men du verkar bli yngre i stället för att åldras".

"Du har skrivit historia i gräsrotsfotboll, nu och i framtiden är du en spelare som aldrig kan ifrågasättas".

"Och för mig kommer du alltid att vara Fascinista (Den fantastiske). En omfamning från din vän, Dangda".

”PS Zacco är bara ett minne blott”

Pazza DSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar