tisdag 28 februari 2012

Henrik Thelin minns

Så var det dags för träningsläger i Holland igen. Jag har ett par minnen från förra gången det begav sig, DSK har varit där tidigare. Kommer inte ihåg vilket år det var men har för mig att det rör sig om den tid då Calle och Hatten fortfarande gick på gymnasiet.

Ett av mina starkaste minnen var från en match vi spelade mot bra holländsk motstånd. Det känns lite internationellt och coolt att spela mot ett lag som springer omkring och skriker på ett språk man absolut inte förstår. Jag spelade höger yttermittfält och gjorde en riktigt bra match, allt flöt på.
Kommer ihåg att jag gjorde två långa löpningar som båda resulterade i att jag fick läge för avslut. Båda gångerna var det oerhört nära, en gång ribba ner i backen och den andra gången en räddning, men en nykomling i klubben som spelade på topp var påpassligt framme vid båda tillfällena och rullade in bollen i öppet mål. Efter matchen fick den nye spelaren alldeles för mycket av det beröm som borde tillfallit mig. Jag hade trots allt gjort hela jobbet – spelarens namn kunde jag inte men han kallades Farre… det skulle bli några fler matcher och mål för honom i DSK. Nu ska det tilläggas att Farre kan ha ett helt annat minne av samma match, jag kommer inte ens ihåg hur den slutade.
Selektivt minne, ni vet…

Jag kommer även ihåg att Patrik Tedenbäck som då var huvudtränare hade utmanat Chrille, en klassisk DSK-forward på tennis. Matchen hade coach talat upp i veckor. Han skulle minsann visa var skåpet skulle stå. Jag såg inte så mycket av matchen men tror att Teden fick stryk med typ 6-3, 6-1. Än en gång bör det tilläggas att Patrik kan ha en helt annan minnesbild av denna specifika match.

Falken hade en oerhört praktisk resväska och vi hamnade i ett fantastiskt trevligt rum tillsammans med några andra spelare ni inte känner till. Kommer ihåg att vi införde en oerhört trevlig liten ritual där vi satte oss på uteplatsen efter varje avslutat eftermiddagspass och borstade skorna, samtidigt som vi drack en öl (notera antalet) och pratade om stort och smått. Det var oerhört trevligt.

Kurre var också med den gången och en kväll spelade vi poker, jag och han, det var säkert någon mer men det kommer jag inte ihåg. Det var inte texasregler eller så, utan vanlig enkel poker med ett köp. Det är helt sant att jag fick en hand med fyra kungar på ett köp. Efter att vi lagt ett par hundra i potten kunde jag inte med att spela av Kurre mer pengar med tanke på hur mycket jag tyckte om honom, därför synade jag. Det är också helt sant att Kurre då visade upp en hand med fyra ess. Än idag tänker jag på det osannolika i denna giv. Fem kort var, ett köp, ett fyrtal kungar och ett fyrtal ess.
Hur stor är den chansen? Vi måste prata miljonen. Det var allt något extra med Kurre helt enkelt, må han vila i frid.

Det är oerhört vackert i Holland när ni är där, landet exploderar i en färgkavalkad varje vår med mängder av fruktträd och vacker grönska. Missa inte det, även de fotbollsplaner ni kommer träna på och anläggningen är toppenfin. Alla förutsättningar finns för ett fantastiskt läger.

Ha så roligt och träna väl där nere. Jag stannar hemma och tränar rehab för mitt knä med målet att träna lätt i maj månad, vi ses på vallen.

Hälsningar
Henrik Thelin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar