tisdag 16 april 2013

Vi förtjänade mer


Jag minns en match förra året. En match som vi hade, en match där vi kände att vi var bättre. En match där vi "förtjänade mer"
Men vann vi den? Nej, vi förlorade med 2-0. Med lite distans har man väl insett att vi inte ens var nära att ta poäng, än mindre att vinna.

Jo, matchrapporter tenderar att vara något partiska. Och tro oss, vi har dels varit med och skrivit väldigt partiska matchrapporter (dock oftast med glimten i ögat), dels fått presenterade en hel del partiska matchrapporter genom åren. Spelar man i DSK har man fått stå ut med att motståndarna gör sin sämsta match för säsongen, inte bara en utan två gånger.

Jag kan förstå om Rydbo är något besvikna över matchutgången i lördags, men det är ändå ett konststycke att man kan tycka att motståndarna ska vara glada över poängen när man ligger under med 3-0, med en man mindre, med en minut kvar att spela. Hur man än vrider och vänder på det, är det ett konststycke. Det krävs nämligen en väldans massa om, men, om för att man ska hamna i ett underläge 3-0 med en minut kvar att spela och tycka att man var värd en, kanske t.o.m. tre poäng. Och ska man vara helt ärlig, var det nog DSK-spelarna som var mest missnöjda efter matchen.
Missnöjda över spelet, delvis... men mest att man släppte in ett onödigt baklängesmål i slutminuten.

Utöver målet hade Rydbo ett stolpskott, ett friläge som tillkom efter en tilltrasslad fast situation och ett fåtal halvchanser. Friläget tillkom vid ställningen 1-0 och stolpskottet vid ställningen 2-0. Var det mer än det DSK hade? Nej, inte enligt mig... Vi hade förvisso inga ramträffar, men jag vill påstå att vi i alla fall hade fyra jättelägen utöver målen.

Det spelades en match i Champions League nyligen mellan Bayern och Juventus. "Av en slump" hamnade jag mitt i ett kommentarfält och jag kunde konstatera att de flesta var ense om att det var klasskillnad mellan lagen, medan de mest inbitna inte riktigt kunde acceptera det. Hade inte Bayern gjort mål efter 30 sekunder i första mötet, då hade det blivit en annan match. Hade det inte varit för offside-målet etc. Det var återigen om, men, om.

Uddamålsförluster går det att snacka bort ibland, men det är sällan ens uddamålsförluster ljuger.
Men kan man verkligen göra det i en match där man ligger under med 3-0 med en minut kvar på matchuret?

Jag minns en sådan match från förra året. En match som vi hade, en match där vi kände att vi var bättre. En match där vi "förtjänade mer".
Men vann vi den? Nej, vi förlorade med 2-0. Vi spelade mot Rissne och tro mig, det var klasskillnad.

Pazza DSK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar